Twee jaar geleden solliciteerde Jennifer van Herwaarde op de functie officemanager. “Na 13 jaar bij een commercieel bedrijf te hebben gewerkt wilde ik gewoon eens ergens anders kijken. Er is nog zoveel meer, vandaar de overstap van een door geld gedreven snelgroeiende organisatie naar Patrimonium Barendrecht; een maatschappelijke kleinschaligere organisatie.”
Even zoeken
Toen Jennifer van de middelbare school af kwam was het nog even zoeken welke kant ze op zou gaan. Van de NHTV in Breda, wat niet helemaal paste, via een opleiding International Business and Languages, wat te theoretisch was, naar Schoevers. “Ik ben heel praktisch en het sprak me aan dat ik na een jaar knallen een diploma op zak had. Van daaruit kon ik dan gaan werken en kijken wat ik leuk vond.” Na verschillende detacheringsopdrachten kreeg ze een vaste baan aangeboden. “Het begon na een paar jaar weer te kriebelen dus toen heb ik in de avonduren alsnog via Schoevers mijn HBO Officemanagement gehaald. Daarmee kon ik prima aan de slag bij mijn vorige baan.” Toen Jennifer bij haar vorige werkgever startte had ze zo’n 40 collega’s. Gedurende de 13 jaar dat ze daar werkte was het uitgegroeid tot een wereldwijde organisatie met ruim 200 mensen. “Als een bedrijf zo snel groeit raak je de verbinding een beetje kwijt. Iedereen zit verspreid en je weet niet meer wat iedereen allemaal aan het doen is. Dat was voor mij reden om eens verder te kijken. En op dat moment kwam de vacature van Patrimonium voorbij op LinkedIn.”
Wat doet een officemanager precies?
“Iedere week bereid ik de managementteam-vergaderingen voor: het opstellen van de agenda, het verzamelen van de stukken en zorgen dat iedereen op tijd de informatie toegestuurd krijgt. De vergadering zelf notuleer ik en dat werk ik verder uit. Daarnaast regel ik alles rondom het contact met de Bewonersraad (de huurdersvertegenwoordiging), zoals vergaderingen voorbereiden en notuleren. Ik ondersteun de P&O-adviseur met het inplannen van trainingen en het zoeken naar geschikte locaties en de bestuurssecretaris rondom overleggen met de raad van commissarissen. Ook ben ik verantwoordelijk voor facilitaire zaken, organiseer ik maatschappelijke activiteiten en neem ik deel aan verschillende projectgroepen waarbij ik mee kan denken over o.a. de vitaliteit binnen Patrimonium, maar ook het opzetten van een nieuwe beoordelingscyclus.
Gezellig contact met collega’s
“Wat me opviel bij Patrimonium, en dat klinkt misschien een beetje zweverig, was de warmte en het thuisgevoel. Je merkt dat het minder hard is en meer op de mens gericht. Er is veel begrip voor de balans werk-privé. Als je kind ziek is bijvoorbeeld heb je de ruimte om thuis te werken en dat is heel fijn. Het is een informele organisatie met korte lijnen en ruimte voor een grapje en kletspraatje. En het voelt heel luxe om standaard vrijdagmiddag vrij te zijn! Ik was erg benieuwd hoe het is om te werken bij een organisatie die niet winstgedreven is. Woningcorporaties zijn ontzettend interessant, maar ook een lastige sector door de verschillende belangen die spelen. Er zijn onwijs veel uitdagingen van zowel partijen waarmee wordt samengewerkt als vanuit de overheid en gemeente. Vanuit mijn functie krijg ik van alles een beetje mee.
Waar krijg je energie van?
Jennifer hoeft niet lang na te denken: “Ik krijg energie van snel schakelen en dingen voor elkaar krijgen die in eerste instantie misschien lastig lijken. Maar ook van het gevoel dat je onderdeel bent van het grotere geheel en dat je bijdraagt aan iets goeds! En van het gezellige contact met collega’s”.