“Het is geen standaardbaan”

Vier jaar geleden maakte Eric van der Vegt de overstap van medewerker Sociaal Beheer bij Vestia inmiddels Hef Wonen naar woonconsulent bij Patrimonium Barendrecht. “Dat was voor mij een logische stap. Ik was daarvoor ook woonconsulent en ik vind het vooral leuk om bezig te zijn met en voor huurders: oplossingen zoeken voor problemen waar ze tegenaan lopen. Of het nu een huurachterstand of woonoverlast is.”

Wat hebben bakkers en woonconsulenten met elkaar gemeen?

Vroeger had Eric de ambitie om banketbakker te worden of kok. Beide opleidingen heeft hij doorlopen maar uiteindelijk is hij toch afgestudeerd in Toegepaste Huishoudwetenschappen richting Volkshuisvesting & Ruimtelijke ordening. En daar zit ook de overlap in: “Als banketbakker probeer je met de ingrediënten die je hebt iets moois te maken, waar mensen gelukkig van worden. Als woonconsulent doe ik dat samen met de gemeente en maatschappelijke partners in zekere zin ook. Als mensen problemen ervaren dan probeer ik als schakel tussen huurders en samenwerkingspartners een stukje levensgeluk terug te brengen in een situatie die op dat moment misschien uitzichtloos lijkt”, legt Eric uit.

Veel voor mensen betekenen

Als woonconsulent ben je verantwoordelijk voor het prettig wonen in de buurt (leefbaarheid). Ook help je huurders die bijvoorbeeld moeite hebben om de huur te betalen, overlast ervaren of andere problemen tegen komen. Dit doe je samen met maatschappelijke partners zoals zorginstellingen, maatschappelijke organisaties, de gemeente en de wijkagent.

Eric: “Je kan veel voor mensen betekenen! Het is vooral belangrijk dat je echt luistert, zonder te oordelen, en flexibel kunt denken. Daarmee bedoel ik eigenlijk dat iedereen een eigen mening heeft en dat is niet altijd goed of fout. Leef je in, in de situatie van een ander. Wees ook duidelijk, stel grenzen en wees daar sturend in. Daarnaast is het handig om ook zelf wat levenservaring te hebben.”

Wat maakt het werken bij Patrimonium anders dan bij andere corporaties?

“Bij grotere corporaties beheer je meer op afstand. Bij Patrimonium heb je meer tijd om de verdieping in te gaan met bewoners. Ik ga meer op huisbezoek en hoor wat er speelt, zowel thuis als in de buurt. Doordat de zorg zich terugtrekt is er veel behoefte aan persoonlijk contact. Wat ook heel fijn is, is dat huurders jou ook weten te vinden! Die korte lijntjes zijn niet alleen met huurders maar ook met collega’s onderling. Er gebeurt veel op het gebied van leefbaarheid en er is veel ruimte voor initiatieven. Er komen nu veel nieuwe projecten op ons af die niet zo zeer nieuw zijn maar nu wel in processen worden opgenomen, zoals bijvoorbeeld woonfraude en ondermijning (illegale en criminele activiteiten in huurwoningen).

Ook worden samenwerkingsverbanden met gemeente, politie en maatschappelijk partners weer opnieuw opgestart, zoals het Woonoverlast-overleg. We werken met veel organisaties goed samen, zoals met zorginstellingen via het Lokaal Zorgnetwerk en maatschappelijke partners als Stichting Present.”

Wat vind je het leukst aan je huidige baan?

“Je kunt veel voor mensen betekenen. Het is geen standaard baan en ik kan mijn werkdagen zelf indelen. Het werk is veelzijdig, afwisselend en niet gestructureerd. Natuurlijk kan ik wel het een en ander inplannen, maar veel werk en afspraken ontstaan gedurende de dag. En dat maakt het juist zo leuk en prikkelend om het te blijven doen!”